بازار با درج قیمت تولیدکننده کالا رقابتی می‌شود

دبیرکل انجمن‌های صنایع غذایی:

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: درج قیمت تولیدکننده روی کالاها علاوه بر حذف قیمت دستوری موجب رقابتی شدن بازار می‌شود.

 



دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: درج قیمت تولیدکننده روی کالاها علاوه بر حذف قیمت دستوری موجب رقابتی شدن بازار می‌شود.
«رشید عزیزپور» در گفت‌وگو با ایرنا درباره حذف درج قیمت
 مصرف کننده روی کالاها افزود: موضوع درج قیمت تولید کننده از سال‌های قبل توسط صنعت غذا پیگیری می‌شد. خواسته فعالان این صنعت حذف درج قیمت مصرف کننده و امکان رقابتی شدن بازار بود هرچند در مرحله‌ای هم این موضوع تا حدی جلو رفت.
دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه این فرایند در کل دنیا شناخته شده و کارشناسان این موضوع را تایید می‌کنند، اظهار کرد : اواخر دوره اول یا دوره دوم دولت قبل، بخشنامه‌ای توسط
وزارت صنعت برای حذف قیمت مصرف کننده تدوین شد.
وی تصریح کرد: به هر حال اینکه قیمت مصرف کننده حذف شود اقدام مثبتی است و بازار به طور کامل در مدار عرضه و تقاضا قرار می گیرد و رقابتی می شود. البته طبق تصمیم وزارت صنعت مقرر شده به طور پلکانی قیمت ها از مصرف کننده به سمت درب کارخانه سوق پیدا کند، هرچند این احتمال وجود دارد که در آینده قیمت تولید کننده هم حذف شود.
عزیزپور هدف درج  قیمت تولیدکننده برای از بین بردن فاصله بین قیمت تولیدکننده و مصرف کننده را در نظام توزیع عامل کاهش واسطه گری دانست و گفت: بنابراین از تولیدکنندگان خواسته شده تا قیمت مشخص کنند.
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی هم برای تولیدکنندگان و هم برای توزیع کننده و مصرف کننده را ضروری دانست و یادآور شد: این اطلاعات باید در اختیار تمام مردم قرار بگیرد.وی اضافه کرد: امکان دارد در آینده با شرایط موجود، به عنوان مثال تولیدکننده کالایی را به سیستم توزیع یک هزار تومان بفروشد، بعد سیستم توزیع آن را به مغازه داری بدهد، مغازه اول اتیکت کالایش را یک هزار و ۲۰۰ تومان، مغازه ای دیگر یک هزار و ۲۲۰ تومان و مغازه ای دیگر یک هزار و ۱۸۰ تومان تعیین کند؛ بنابراین این اطلاع رسانی باید اتفاق بیفتد.