تصمیمات غیرکارشناسی، نتیجه حذف نخبگان از فرآیند تصمیم‌گیری است

پزشکیان:

رئیس جمهور با انتقاد از تصمیمات غیرکارشناسی که برای کشور دردسرساز شده است، گفت: اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی، نتیجه حذف نخبگان از فرآیند تصمیم‌گیری است.

تصمیمات غیرکارشناسی، نتیجه حذف نخبگان از فرآیند تصمیم‌گیری است

 رئیس جمهور با انتقاد از تصمیمات غیرکارشناسی که برای کشور دردسرساز شده است، گفت: اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی، نتیجه حذف نخبگان از فرآیند تصمیم‌گیری است.
به گزارش ایرنا به نقل از ریاست‌جمهوری، مسعود پزشکیان  در نشست هم‌اندیشی درباره همکاری دولت و دانشگاه‌ها برای حل مسائل ملی و منطقه‌ای اظهار داشت: آنچه در ذهن من وجود دارد این است که تحقیق و فعالیت‌های علمی باید با هدف حل مسئله انجام و تلاش شود مسائل کشور برطرف شود. ما مسیرهایی را به اشتباه پیموده‌ایم و دانشگاه‌ها و استادان دانشگاه باید اعلام کنند که این مسیرها اشتباه بوده و راه درست را نشان دهند. در حوزه‌هایی مانند اقتصاد، اشتغال، مصرف انرژی و آب، نیازمند آن هستیم که اساتید دانشگاه و دانشگاه‌ها راه‌حل ارائه دهند و مسئولیت حل مشکلات را بر عهده بگیرند.
 دانشگاه ها به حل مشکل آب در کشور کمک کنند
رئیس جمهور در ادامه به برخی بحران‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در تهران با معضل کمبود آب مواجهیم و اینکه که چگونه می‌توانیم آب این شهر را تأمین کنیم و شهر تا چه اندازه می‌تواند بزرگ شود. هوای تهران را چگونه می‌توان پاکیزه نگه داشت؟ دانشگاه‌ها می‌توانند در این حوزه وارد شوند و با دانش و نوآوری‌هایی که دارند، مشکل آب و هوا را حل کنند. مشکل آب مختص تهران نیست؛ حتی در شهرهای ساحلی مثل آبادان و خرمشهر هم مشکل آب داریم، در صورتی که به نظرم با کمک دانشگاه‌ها می‌توان این مشکلات را حل کرد.
 تاکید بر ایفای نقش پررنگ دانشگاه ها در حل مسائل کشور
رئیس جمهور با تاکید چند باره بر ضرورت ایفای نقش پررنگ‌تر دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور اظهار داشت: دانشجویان ذهن بازتری دارند و می‌توانند راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلات ارائه دهند، برای حل مسائل کشور نیاز به افرادی با ذهن باز و خلاق داریم.رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های دولت چهاردهم برای مشارکت دادن دانشگاه‌ها در عرصه رفع مشکلات، پیشنهاد داد که حل مسائل یک استان به‌طور آزمایشی به دانشگاهیان و نخبگان سپرده شود و افزود: می‌توان شرکت‌های زیان‌ده دولتی را نیز به دانشگاه‌ها واگذار کرد تا آن‌ها را سودآور کنند و از این طریق درآمد هم کسب نمایند.پزشکیان گفت: شیوه اداره دانشگاه‌های بزرگی مانند استنفورد، هاروارد و آکسفورد می‌تواند برای ما الگوبخش باشد.