تدوین برنامه مشترک ایران و ترکمنستان برای ترانزیت ۲۰ میلیون تنی

در دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر راه‌آهن ترکمنستان تدوین برنامه اقدام مشترک برای دستیابی به هدف ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن بررسی شد.

تدوین برنامه مشترک ایران و ترکمنستان برای ترانزیت ۲۰ میلیون تنی

در دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر راه‌آهن ترکمنستان تدوین برنامه اقدام مشترک برای دستیابی به هدف ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن بررسی شد.
به گزارش مهر، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی ایران با ممد آکممدوف وزیر راه‌آهن ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار، تکمیل گذرگاه‌ها و مرزهای ریلی دو کشور، تدوین برنامه اقدام مشترک برای تحقق هدف ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن، فعال‌سازی کریدور ریلی چین - ترکمنستان - قزاقزستان - ایران، احیای مسیر ریلی اکو و احیای موافقت‌نامه عشق‌آباد مورد بررسی قرار گرفت و دو کشور بر توسعه روابط ریلی تأکید کردند.
 همکاری ترانزیتی ایران و ترکمنستان جریان تجارت منطقه را متحول می‌کند
وزیر راه و شهرسازی ایران در این نشست با قدردانی از تلاش‌های ترکمنستان برای افزایش تعاملات و ترانزیت، ضمن شنیدن پیشنهادات ترکمنستان، به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درباره گسترش همکاری‌های ریلی پرداخت و با بیان اینکه حمل‌ونقل و ترانزیت ریلی امن‌ترین، پایدارترین و سهل‌ترین شیوه جابه‌جایی است، تصریح کرد:تعامل ترانزیتی ایران و ترکمنستان تنها محدود به دو کشور نیست بلکه جریان حمل‌ونقل و تجارت منطقه را متحول خواهد کرد.
وی افزود:هدف‌گذاری شده تا میزان ترانزیت از مسیر ایران و ترکمنستان به ۲۰ میلیون تن برسد که سهم ترانزیت ریلی در این میان ۶ میلیون تن خواهد بود.
صادق نهایی‌سازی برنامه اقدام مشترک میان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت راه‌آهن ترکمنستان را مهمترین گام تحقق این هدف دانست و مأموریت تدوین این برنامه را به مدیرعامل راه‌آهن ایران محول کرد.
 فعال‌سازی کریدور ریلی چین - ترکمنستان - قزاقزستان - ایران
وزیر راه و شهرسازی ایران فعال‌سازی کریدور ریلی چین - ترکمنستان - قزاقزستان - ایران را نیز یکی از موضوعات کلیدی همکاری دو کشور برشمرد و اظهار کرد: عملیاتی شدن این مسیر آینده منطقه را دگرگون خواهد کرد و ایران از هر ابتکاری برای توسعه این کریدور استقبال می‌کند.
وی همچنین بر احیای مسیر ریلی اکو و راه‌اندازی منظم قطار در مسیر آلماتی - تاشکند - تهران - استانبول تأکید کرد و آن را عاملی مهم در توسعه همکاری‌های چندجانبه منطقه‌ای دانست.
 احیای موافقت‌نامه عشق آباد
صادق همچنین بر احیای موافقت‌نامه عشق‌آباد که با مشارکت کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، هند، پاکستان و عمان در سال ۲۰۱۶ لازم‌الاجرا شد، تأکید کرد و یادآور شد: ابتکار عمل در این زمینه در اختیار ترکمنستان است.
عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به حمایت از پیوستن ترکمنستان به کریدور شمال - جنوب، از تلاش‌های ایران برای عضویت قطعی ترکمنستان در این کریدور خبر داد.